Falë Teatrit

Nga Sokol Shameti

Teatri Kombëtar, me apo pa vetëdije, ka ekspozuar një çarje serioze në shoqërinë shqiptare. Jo se uniteti është shenjë shëndeti, gjithsesi – mirëpo ja që një shoqëri e cila pret momente të tilla për të dëshmuar se ajo po jeton në dy a më shumë realitete paralelisht, në dy botë të kundërta, në dy të vërteta të papajtueshme – më së paku na flet për mungesën e një elementi të rëndësishëm që e bën shoqërinë të jetë shoqëri: debati i brendshëm, ballafaqimi i mendimeve. Në Shqipëri nuk ka mjaftueshëm debat, por ka me tepri monolog të brendshëm. Në Shqipëri nuk ka boll pikëpyetje, por ka mbi masë – siguri të plotë. Nuk ka mjaftueshëm as lëkundje, as diskutime, as dilema, as hezitime. Ka vetëm bindje të verbër se është kështu siç e them unë dhe pikë.

Të gjitha me radhë, debati, syri dyshues, mëdyshja apo ngurrimi nënkuptojnë e madje kushtëzohen me praninë e tjetrit, të dikujt me të cilin të debatosh, në vendin e të cilit të vihesh, nga konteksti i të cilit të analizohesh. Mirëpo, krejt çka po dëshmon kjo çarje kaq e thellë mes dy palëve, na jep të kuptojmë se perspektiva e tjetrit nuk ekziston në mendjen e qytetarit të këtushëm. Shqiptari është më së shumti në vetmi. Dhe vetmia është e kundërta e shoqërisë, por le të mos bëhemi kaq fatalistë për momentin.

Fillimisht: A jemi në terezi të kokës? A mund të katandiset një çështje kaq serioze sa nënshtrimi përfundimtar i interesit publik përballë kapriçios private, në një kauzë tifozerie? A mund të reduktohet një debat potencialisht civil mbi vlerat, në një shkulm histerik nga ata që ndodhin ndër ultrasit futbollistikë që e ndërtojnë krejt logjikën e ekzistencës së vetes vetëm mbi premisën e shembjes së çdo pengese mes vetes dhe triumfit? Kjo etje e tmerrshme për konfirmim të pushtetit, kjo uri gjakësore për demonstrim të forcës, kjo këmbëngulje për t’i treguar vendin armikut, e gjithë kjo marrëzi primitive është ngjethëse, sidomos pse po zbatohet në emër të kulturës, emancipimit, qytetërimit, e të tjera fjalëve kumbuese si këto.

Në radhën e parë, janë ideatorët dhe flamurtarët e zellshëm të shkatërrimit të Teatrit. Këta nuk meritojnë ndonjë indulgjencë sepse e dinë fare mirë çfarë po bëjnë. Për ta është e qartë se si u torr për muaj e vite me radhë përralla e teatrit “prej tallashi”, si u krijua legjenda e “dopolavoros” së përkohshme fashiste, si u tentua të ndikohej opinioni përmes narrativës mpirëse se me humbjen e teatrit nuk po humbiste ndonjë gjë e madhe, si u punua djallëzisht me anë të termave, pak këtu e pak atje, pak duke e paraqitur teatrin si një gërdallë të shpifur e të padurueshme, pak duke e portretizuar babëzinë private si një zhvillim fisnik dhe iluminues.

Kjo është një muzikë e njohur. Fillimisht caktohet objektivi, pastaj i nënshtrohet denigrimit, më pas rrëzohet me rezistencë të mpakur artificialisht. Nuk ka rëndësi nëse objekti është send apo frymor. Teknika është po ajo. Ata që e zbatojnë e dinë këtë dhe po e ndjekin manualin me përpikëri. Këta janë një luzmë e përzishme dembelësh mendorë që kulmin e realizimit të vet si njerëz konsiderojnë t’u dalë e tyrja edhe atëherë kur e dinë që e kanë gabim. Detashmente të tilla psikopatësh entuziastë janë ato që e bëjnë një diktator të duket i moderuar nga disa këndvështrime të parrezikshme. Por ata janë njëherit edhe lënda lubrifikuese që mban në lëvizje mekanizma të këtillë shtypës si operacioni për shkatërrimin me çdo kusht e me çdo çmim të një Teatri për të cilin çdo logjikë, çdo arsyetim, çdo llogaritje dhe çdo vlerësim po thotë: mos e prek.

Së dyti, dhe nën sqetullën e të parëve, janë ata që me një heshtje shpesh të pamend e ca më rrallë cinike po e përkrahin konkretizimin e një kuturisjeje të tillë marroke si shkatërrimi i një Teatri kombëtar për ta “zhvilluar” truallin e tij në biznes imobiliar. Këta përfshijnë një “shumësi” të debilizuarish që i japin volum masës së atyre që nuk kanë as mendim e as veprim të vetin. Këta, gjithashtu, përfshijnë edhe një pakicë dinake “puritanësh” që e përdorin pretekstin e biografisë me njolla të disa prej trupave mbrojtëse, si justifikim për të mos marrë pjesë në trupën mbrojtëse.

Dhe këta janë, e keni parasysh: ca të vetëhequr majtistë, ca citues parathëniesh të cilët do kohë më parë na gudulisnin me hartime mbi hiperabstraksionin Hegelian, që na përshkruanin parabolën e lopçarit vulgar i cili për shkak se e ndërton bindjen mbi perceptime dhe opinione, arrin në përfundimin se gjithçka “mbi dhe është e njëllojtë dhe dallimi a ndryshimi i pamundur”. Ndër të mirat e rrotullimit të tokës rreth diellit është edhe krijimi ironik e madje, ikonik i atyre konteksteve në të cilat përçartjet e tua të dikurshme ngjajnë kaq anti-spinozisht të dobishme për të krijuar kësaj radhe jo shkallaren e injorancës së pavullnetshme drejt argumentit, por shkallaret e argumenteve drejt injorancës së vullnetshme.

Zaten, koha kurrë s’vjen përgjysmë. Së treti, janë mbrojtësit e teatrit. Arsyet pse ata po e bëjnë këtë janë të ndryshme. Këtu nuk mungojnë as ata që nuk kanë ndonjë ndjeshmëri as për vlerën memuaristike të Teatrit, e as për domethënien ideologjike të mbrojtjes së publikes, por thjesht e mbrojnë Teatrin për të bërë të kundërtën e atyre që i quajnë në opozitë me partinë e vet. Mirëpo, në këtë grup të madh mbrojtësish, ka shumë më shumë logjikë. Ka boll më shumë njerëzillëk. Larmia e bën këtë masë të ngjajë humane, përtej uniformitetit të kronometruar insektoid të sulmuesve.

Si pa dashur, përmes larushisë së arsyeve pse ata mendojnë që nuk i duhet hapur udhë oreksit të një bajlozi ndërtimor që ka vënë në rresht çdo hallkë të administrimit dhe vendimmarrjes publike, mbrojtësit e teatrit po kryejnë konsultimin e munguar publik mbi atë çka duhet bërë me këtë teatër, me të gjitha opsionet e tij. Kjo rezistencë, pavarësisht qëllimeve në origjinë a në prapavijë, është një intifadë shpaguese që i prish punë kolonizimit të publikes nga babëzia për fitime e privates. Ashtu si çdo intifadë, ajo nuk synon ta mposhtë agresionin. Minimalisht, ajo mund të arrijë ta bëjë atë të shtrenjtë kësaj radhe. Maksimalisht, të paleverdishëm në vijim.


më të fundit

MARKETING

- Advertisement -Newspaper WordPress Theme

më shumë

- Advertisement -Newspaper WordPress Theme